I'm searching, trying to understand, expanding and exploring. I will accept, learn and try to see life in new ways. I'm reinventing my life, reinventing myself, step by step.

2012/11/16

Ord ..

Noen ganger bruker man ord man slettes ikke vet hva betyr eller bruker dem i feil sammenheng. Andre ganger står man som et spørsmålstegn fordi andre gjør det. Litt morsomt blir det å høre på barns “famling” i ordenes verden. Hvor alt forenkles og samme ord brukes til å beskrive mye forskjellig. Ordet “frekk” ble brukt mye av mine to eldste barn. Når noen var “frekke” eller når de gjorde noe som var urettferdig, falskt – oppførte seg dårlig – ikke fulgte regler etc.

DSC_0001

Et annet ord som blir mye brukt av barn for tiden – er HAT.

Etter en shoppingrunde med en tante og et søskenbarn – kom vi inn på nettopp bruken av dette ordet. Unger som går rundt og “hater” alt mulig. Det høres helt forferdelig ut – spør du meg. Søskenbarnet mitt fortalte meg at hun hadde hatt en skikkelig samtale med sin datter angående dette ordet. Den virkelige betydningen av det. I følge henne ble det slutt på den omfattende bruken av ordet.

Under middagen i går – med besøk av en yngre gutt – ble ordet brukt flittig. Først var det “æsj” fordi det var sodd til middag – deretter kom det at han “hater sodd”. Miniprinsessa hang seg på – selvfølgelig. Det ble kun loff til middag på de to og en alvorlig samtale om både æsj og hat. En unnskyldning måtte på bordet for bruken av ordet æsj ifht middagen. Og forklaringen på hva HAT egentlig er – fikk dem til å tenke. Resten av måltidet ble hat kjapt korrigert til ha… eh .. liker ikke … Min enkle forklaring på ordet er at når man hater noen – så ønsker man dem alt vondt – og satt på spissen – ønsker dem død.

Ting – eller mat – er det ingen grunn til å hate – de er jo alt døde – var ungenes konklusjon. Hvoretter de sporet av og jeg lot emnet ligge.

DSC_0004

Nå er det ikke sikkert at de helt vet hva død innebærer heller – men de skjønte nok til at de tok seg inn ifht bruken av ordet “hat”.

Hvordan definerer man egentlig ordet – og hva er en grei forklaring til unger i småskolen?

DSC_0006

Jaja .. nå er det igjen freddan .. og jeg ser frem til gullrekka og et lite glass rødvin til kvelden :o)

Håper dere koser dere og får ei superfin helg!

♥♥♥Stooor helgeklem og masse kjærlighet ♥♥♥

(for å oppveie alle gangene h-ordet har blitt brukt i dette innlegget :o))

7 kommentarer:

Torill sa...

Nok et interessant innlegg fra deg Toril :)) Vi har også hatt den samme samtalen hjemme og jeg kan ikke bli mer enig med deg ang. bruken av ordet. Jeg tror at hvis mann skal gå rundt å HATE så mange ting (stort eller smått) så blir mann veldig negativ innvendig også.
Ønsker deg en kjempe FLOTT helg :))

Kamerasamleren sa...

Hei Toril!
Et innlegg med "kjøtt på beina", for ikke å bruke "i soddet". Jeg har i et innlegg for ei god tilbake også tatt opp min misnøye med bruk av ord. Slik som "sinnsykt". Også mye misbrukt etter min mening.

Det jeg spurte meg om ganske raskt når jeg begynte å lese dette, var nettopp dette med hva "hat" egentlig betydde. Hvordan skulle det defineres? For min del. Jeg må nok innrømme at jeg i mitt yngre liv også har kommet i en modus med et virkelig hat for noen. Der tror jeg at jeg har hatt en vesentlig fremgang. :) Og trening kan jeg vel si å ha fått også, men har lært meg det at hat også avler hat. Og den som virkelig skades av slikt, er den som hater.

Hva du skal si til de yngre angående dette er vel individuelt, kanskje. Men en som er bedre til det enn deg, tror jeg ikke finnes. I alle fall ikke hos meg. Jeg synes du kom med en fin foklaring jeg.

Fint innlegg igjen som helt sikker blir liggende å arbeide litt i mine tanker utover kvelden.

Er glad for å kunne sende en like stooor helgeklem tilbake og masse kjærlighet tilbake til deg og prinsesser. Prinsene kommer vel også etter hvert... :)

Unknown sa...

Veldig interessant det du påpeker her. Ordet "hat" er ikke noe man skal slenge rundt seg, og det gjelder jo som du også sier, med mange andre ord.
Det er vel for at man ikke vet bedre. Barn er en ting, men når voksne bruker ord som blir helt feil, ja, da kan man jo undre seg på hvorfor folket har blitt så ordfattige...
Nyt søndagen! Klem

Viola sa...

Nydelige bilder og farger etter solnedgang! =)

Ja, jeg har nok hørt ordet "hater" hehe.. det er nok ofte brukt.. men vi som ikke er vant til de ordene fra vi vokste opp, vi legger kanskje en sterkere mening/betydning i dem, enn de unge som er vokst opp med dem..? Men når jeg tenker meg om, så har jeg brukt det selv innimellom også.. tror jeg.. om mat.. hehe.. jaja..

fikk meg til å tenke på.. hvordan og når kom det inn i norsk språkbruk?? tv er nok en ting som overfører nye termer til barn.. de snapper opp ting fort..

Ha en fin uke, klem fra meg! :)

Eva sa...

Trodde jeg hadde kommentert her, men der husket jeg nok feil!

Jeg synes du gjorde helt rett i å forklare ungene hva hat egentlig er. Håper de tar det til seg..

Jeg hører det ofte jeg også, og ikke bare blant barn, men godt voksne også. Et annet ord som barn bruker er ordet "kjedelig".. Husker en kamerat av min sønn da de var små hvor han hele tiden sa at alt var kjedelig. Ingenting ville han leke fordi det var kjedelig. Da måtte jeg si at siden det var så kjedelig burde han gå hjem å kjede seg videre!!

Virkelig et innlegg flere burde ta seg tid til å lese og tenke over hva ordene egentlig betyr..

Ha en fin uke.. Klem

h.espe sa...

Ja det er nok både voksne og barn som bruker ord som de ikke vet hva betyr - kan nok bli mange sære situasjoner av det ;) Nok et innlegg fra deg som er en tankevekker !!

Fortsatt fin uke til deg!

Klem fra Hildegunn

salige lavendel sa...

Hehe, ja jeg har merket meg den flittige bruket av ordet hat jeg også. Synes forklaringen din var topp jeg. Det er bra å ta tak i ting og korrigere barna på en kjærlig og saklig måte, det blir det bra folk av!! =)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...